Zita Bebenroth

Zita Bebenroth

Mytylschool De Brug

"Het is lang geleden dat ik op de middelbare school zat. Toen waren er geen smartphones of tablets en daarnaast herinner ik me geen workshops vanuit het 'echte' werkveld. Gelukkig is dat nu anders. Voor ICT wordt op school tegenwoordig steeds meer ruimte gemaakt en in dat kader werd YipYip gevraagd door 'Geef IT Door' om een gastles te verzorgen op een middelbare school. Dat werd Mythylschool De Brug in Rotterdam, waar kinderen naartoe gaan die een (lichamelijke) beperking hebben. Het was een feestje om met deze jongeren samen te werken. Wat hebben we gedaan?

"We willen graag weten hoe apps en games worden gemaakt, online en op mobiele devices. Om ze later zelf ook te kunnen maken." 
Met die hele brede vraag kwam Mythylschool De Brug - via het platform Geef ICT door - terecht bij YipYip. Of we iets konden vertellen over ons werk, liefst met voorbeelden en veel interactie? Natuurlijk, graag! Maar waar te beginnen? Een programmeerles wordt al gauw lang en ingewikkeld en het niveau van deze leerlingen verschilt onderling nogal. Net als de interesse van de individuele kinderen natuurlijk - van computernerd tot modemeisje, ze waren er allemaal. Hoe houd je die groep betrokken en actief in een les van drie kwartier?

Populaire game titels
Ik koos voor een algemene inleiding ("Kennen jullie DOOM, Fallout, Call of Duty, Fifa, Minecraft, Pokémon Go?" "JA! JA! JAAAA!") en een introductie op wat er nodig is om een app of game te maken. Ik liet wat referentieprojecten zien van YipYip en de grote namen uit ons portfolio konden op goedkeuring rekenen. Daarna: in groepjes verdelen en aan de slag op 3 iPads. Per groepje kregen ze een andere app om te bestuderen.

Octocode: code logics in kindertaal
Met ons prototype Octocode leer je in een paar simpele stappen de basisbeginselen van 'code logic', ofwel: hoe denkt een programmeur? Dat betekent: alles in het Engels en een heel letterlijk resultaat bij elke actie. De opdracht is om de juiste octopus te vormen aan de hand van een voorbeeld. Moet je een grotere arm hebben? Met het commando 'enlarge' wordt àlles groter, niet alleen de arm. En is 'halve' hetzelfde als 'shrink'? Hm, lastige kwesties! Met een beetje hulp bij de vertalingen kwamen de kinderen er verrassend goed uit. Behalve met die ene instinker dan - die ik zelf ook iedere keer fout doe.

"Is 'halve' hetzelfde als 'shrink'?"

Door in groepjes te werken en goed te overleggen over de te nemen stappen, ontstaat een hele leuke dynamiek. Je hoeft niet in je eentje te ploeteren met de programmeervragen: je ontdekt en maakt het samen. Het was voor mij de eerste keer dat ik kinderen live zag spelen met de game, en het was ontzettend waardevol om te zien dat deze opzet goed werkt!

Een Verre Reis: bijzondere illustraties en interactief verhaal
Onze recente app Een Verre Reis, een interactief beeldverhaal verteld door Toon Tellegen, scoorde vooral hoog bij de meisjes in de klas, die het er erg mooi uit vonden zien. De vraag aan de jongeren was: wat zouden kinderen aan deze app waarderen? De mooie illustraties, de grappige interacties en de dierenkarakters, was het oordeel van de groep. In hun analyse werden ze gedwongen om na te denken over wat een goed concept zou kunnen zijn voor een app voor jonge kinderen. Deel 2 van de opdracht geslaagd.

Pluspunten: mooie illustraties, grappige interacties en aansprekende dierenkarakters

Bru-taal: train je taalkennis met multiple choice
Tot slot: door naar de taaltrainer die het zo goed doet in het basisonderwijs, Bru-taal. Met multiple choice vragen en duidelijke feedback bij de antwoorden in de toets. Voor ze er erg in hadden waren de leerlingen een paar levels verder, hadden ze hun Nederlandse taal bijgespijkerd en tegelijkertijd ervaren dat ook een educatieve app voldoet aan een behoefte in het onderwijs. Misschien ontwikkelen zij later wel een soortgelijk product, wie weet!

Aan alle kinderen van Mythylschool De Brug: dank voor jullie oprechte reacties en interesse, blijf leren (en gamen) - dan kom je vanzelf op een mooie plek terecht."